DEL MOVIMENT

LA DANSA I LA NO-DANSA

 La dansa no-dansa es pot  contextualitzar en el moviment artístic francès, anomenat anteriorment, de la deconstrucció coreogràfica.
En PARINAMA el moviment es pot  definir com a propi de la dansa-performance i la improvisació. La tècnica parteix de les arts del moviment, originàries del Japó, anomenades Butoh i Body Weather Laboratory.
La disciplina artísitca Butoh  es desenvolupa al voltant de l’any  1.945 després de la bomba d’Hiroshima i Nagasaki, moment on  l’existència humana  és replantejada arrel d’una identitat cultural devastada per la derrota de la guerra. Tatsumi Hijikata se’l considera el pioner, realitzant amb les seves performances una crítica a la profunda tradició japonesa així com a la cultura americana. La tècnica  Butoh s’influencia pel teatre Noh, les arts marcials, l’expressionisme alemany i la dansa contemporània europea.
Paral.elament Kauzo Ohno importarà la tècnica Butoh a Europa i a la resta del món. Anys després diferents companyies japoneses també participaran en la seva difusió  transformant-se en una estètica molt determinada: un cos pintat de blanc i una gestualitat característica, gairebé grotesca. Existeix un concepte clau a mencionar: en Butoh es parla, enlloc de ballar o de moure’s, d’ésser ballat/da o mogut/da, tractant-se d’un estat de consciència, d’una disposició més enllà d’allò físic i corporal, que s’aproxima a allò espiritual. Així el concepte d’alteritat agafarà rellevància  en tota acció generada des d’aquesta tècnica. Cal reconèixer la influència del Budisme i l’animisme en la tècnica Butoh,  visió que  afectarà a tot ésser viu o inanimat repercutint en l’espai i l’acció-performance.
Al Japó existeixen separadament les disciplines artístiques de dansa, teatre i el butoh. Aquesta última disciplina amb el pas dels anys es va anar modernitzant i actualment a Occident ha estat apropiada  per la dansa contemporània, a vegades per la dansa-teatre, convertint-se en una art escènica complexa i difícil de classificar.
Així mateix als  anys 70 Min Tanaka ( deixeble de Tatsumi Hijikata)  desenvolupa juntament amb Hisako Horikawa, i amb influència del ioga i el shiatsu, la tècnica Body Weather Laboratory, on  s’investiga la relació de la dansa i el moviment amb l’espai i  la noció d’ésser mogut/da per algú altre.

La recerca en relació a la dansa i el moviment  parteix de dins cap a fora, s’origina des de la memòria cel·lular i la ressonància del cos, traduint els moviments interns en una estètica corporal deslligada de  formes convencionals. Això  permet transcendir la línia que separa allò intern i allò extern, i per tant allò visible d’allò invisible, unint-se amb la totalitat de l’espai que l’acull. La unitat “cos-ment” no dansa a l’espai sinó que és dansada per i amb l’espai. A partir d’aquí, res no s’interpreta ni res és sotmès a una coreografia: es possibilita convertir l’ aquí i l’ara en una experiència pura originada des de l’alteritat i de la qual el públic i l’entorn n’és partícip. D’aquesta manera ens allunyem de la imitació, i ens apropem al terreny de l’experiència pura, l’ aquí i l’ara.

En la concepció de la dansa i el moviment existeix un interès per els processos mentals de percepció de la realitat:
Els sentits son la connexió del món exterior amb el món interior. S’encarreguen d’enviar-nos informació sensorial (tàctil, visual, auditiva, olfactiva i gustativa) del món exterior i és mitjançant la ment que processem l’experiència subjectiva.
Segons la filosofia hinduista del Vedanta la ment és un òrgan dels sentits, seria un sisè sentit, més complexa que la resta.
Aquest plantejament ens resulta molt interessant, ja que si la ment es concep com a òrgan sensorial , la ment esdevé com a un sisè sentit. Per tant a partint d’aquesta visió, tot allò que forma part de l’ imaginari, és a dir del món intern, prendrà la mateixa rellevància que tot allò provinent de l’exterior. D’aquesta manera  es desdibuixa  la línia entre allò extern i allò intern obrint-se pas  l’experiència de la totalitat, de la unitat (Advaita).


«el cuerpo es el vehículo del ser-del-mundo, y poseer un cuerpo
es para un ser viviente conectar con un medio definido, confundirse con ciertos
proyectos y comprometerse continuamente con ellos,» el arte corporal, el
texto que inscribe el cuerpo contendrá en sí un potencial de transformación
antropológica y espiritual”





“ comprendemos mejor en cuanto  consideramos el cuerpo en movimiento, como habita el espacio ( y el tiempo) porque el movimiento no se contenta con soportar pasivamente el espacio y el tiempo, los asume activamente, los vuelve a  tomar en  su significación original que se borra de la vanalidad  de les situaciones adquiridas.”

 “lejos  de que mi cuerpo  no sea para  mi mas que un fragmento de espacio, no habria  espacio para mi si yo no tuviera un cuerpo.”
Maurice Merleau-Ponty, Fenomenología de la percepción

En el sistema de pensament  Ortodoxe de la India trobem  6 darshanas ( paraula d’origen sànscrit que significa mirall i que s’utilitza per designar punt de vista de la realitat): Samkhya, Ioga, Vedanta,Mymasa, Nyaya, Vaishesika. En la perspectiva del Samkhya i del ioga, es considera que el cos està conformat per 5 cossos. Aquests cossos, disposats amb capes o envoltures (Koshas) , conformen  un cos que va d’allò més dens a allò més subtil i, aquest últim, el cos subtil,  és  part del cosmos, és a dir forma part d’una totalitat còsmica. Aquesta visió respòn a una visió no dualista de la realitat, difícil de compendre per les ments occidentals amb la tendència monista reduccionista de fragmentar-la.
Resulta interessant apropar aquesta visió oriental i cercar el diàleg amb la nova visió sistèmica  del cos reconeguda en moltes experiències  en la dansa contemporània . Si ens aturem a llegir  la visió sistèmica sobre la identitat, un altre dels grans temes d’interès en la postmodernitat, veurem que, en  els plantejaments sistèmics la identitat  no és entesa com una entitat fixa , inamovible, sinó més aviat com un estat en relació a l’altre, a les relacions personals i a l’entorn. El plantejament sistèmic es pregunta què hi ha més enllà del jo  i hi troba  el nosaltres, la parella, la família, la tribu, l’associació, el grup, el poble, la ciutat, el país, el planeta, en definitiva, tot allò que trascendeix allò personal, individual.

Si en aquest diàleg intercultural també  incorporem la  teoria dels sistemes i  la teoria corpomídia, on el cos  és medi en si mateix , també  ens apropem epistemològicament  als estudis japonesos del cos.
En aquest moment històric en el qual  el  diàleg intercultural, i el nomadisme són presents , em pregunto  quin impacte té o pot tenir la incorporació d’aquestes filosofies en el fer i en el pensar la dansa a Catalunya.
-Quin efecte està tenint la incorporació de filosofies orientals en l’estudi  del cos en el panorama actual del fer i pensar  la dansa ?
-Com identificar  i explicar, des d’aquest context,  les noves identitats que emergeixen en determinats cossos al ballar?


 La concepció del cos en la història de la medicina no occidental

En l’estudi de la història mèdica a Occident  i els discurssos  generats entorn al cos, podem trobar en els seus inicis , tractats de medicina que qüestionaven  el posicionament i la perspectiva que no seguia les mateixes bases epistemològiuqes del plantejament del què és salut, enfermetat, sobre el funcionament intern del cos, la seva estructura..etc.  La tradició mèdica grega primerament  investiga el cos articulat (Hipócrates introdueix el terme múscul, ) i progresivament amb Galè es comença a donar  importància a la musculatura, considerant-la clau per a l’execució del moviment. 
Si comparem la concepció del cos en la història de la medicina grega, vs. la medicina xinesa o la india ens podem  preguntar:
Com és que en pobles d’èpoques i espais tan diferents conceben el mateix cos humà de maneres tan  sorprenentment diferents? 
L’investigador Shigehisa Kuriyama s’aproxima  sobre el fet que existeixin punts de vista tan diferents  del cos en la història universal de la medicina estudiant-ho per dos camins:
En primer lloc considerant que les concepcions del cos son tan diferents entre la medicina Xinesa (merdians) i la de Grècia (mecanicista) que impliquen alguna cosa més que diferents formes de pensar, que esquemes intel.lectuals alternatius, l’autor considera que també reflexen diferents formes de sentir.
En segon lloc, Kuriyama considera que la història de la manera en què el cos és teoritzat i après des de l’exterior en tan que objecte, es troba íntimament lligada a la història de les maneres en què el cos és subjectivament incorporat des de l’interior.
En definitiva, l’autor exposa amb gran elegància el fet que la representació del cos i l’expressivitat de les paraules, (com l’anomenem)  transforma la nostra experiència subjectiva, és a dir la percepció de la realitat.

L’art del ioga i el bodyweather: una nova comprensió del cos

Tothom més o menys ha sentit a parlar del ioga, és un tipus de pràctica que s’ha extés per Occident però que a vegades  no s’arriba a compendre en la seva totalitat i es queda en la simplicitat d’una forma, quan aquest coneixement  mil.lenari guarda  una gran saviesa entorn  a la vida, la mort i l’existència humana. 
Resulta interessant aturar-nos a parlar com des de l’art del ioga  s’explica i descriu el cos i els cossos que el conformen.
Des d’aquesta visió el cos humà està format per 5 envoltures:
1.-el cos físc, ANNAMAYA KOSHA: sang, ossos..etc, és la manifestació més densa de l’ésser humà. S’alimenta del prana  més dens, en forma de menjar, aigua i aire.
2.-el cos energètic, PRANAYAMA KOSHA: El prana és la energia vital que impregna tot l’univers, una força en constant moviment que té dos aspectes, individual i còsmic. El prana està inmers en la matèria però no és matèria , està a l’aire però no és cap element químic. Aquesta envoltura és l’envoltura energètica o estructura prànica de l’ésser humà. Aquesta envoltura consisteix en un sistema de corrents pràniques (nadis) perfectament organitzades. El prana que sosté aquest cos existeix com a llum-energia. Es pot experimentar aquest cos en la pràctica de la meditació i la relaxació, com una sensació de contracció -expansió o com un desplaçament involuntari del cos.
3.-el cos mental, MANOMAYA KOSHA.Constituït pels cinc òrgans de percepció, els cinc òrgans de l’acció, i el pensament. És l’assentament de les emocions i els sentiments. Treballa amb les dades que reb dels òrgans dels sentits i amb la informació guardada a la memòria.
4.-el cos psíquic i intuïtiu, VIGÑAMAYA KOSHA, és l’envoltura del coneixement, de la consciència, constituït per buddhi ( ment superior) és el lloc on s’intala l’ego (el pricipi d’ individualitat). Aquesta envoltura està en contacte amb el món exterior  a través dels cinc sentits. En aquesta envoltura  hi ha la auto-cosnciència, hi resideixen les facultats superiors del ment. Quan es desperta el seu potencial amb la meditació,  es manifesta la intuició, les percepcions extra-sensorials, les experiències fora del cos.
5.-el cos causal, ANANDAMAYA KOSHA:Aquesta envoltura de felicitat i benaventurança dóna origen a les altres envoltures. En aquest cos es trascendeix el coneixement intuitiu i s’experimenta la dimensió trascendental del ser humà on no existeix ni el temps, ni l’espai ni la individualitat. En aquest cos causal és on es poden donar fenòmens extra-oridnaris, com:  la unió del cos amb l’espai, la integració de la consciència en el principi de llugeresa extrema  com no moure’s des de la musculatura i sentir diferent la gravetat.

El bodyweather és un tipus d’investigació en la dansa i el cos que  comença a desenvolupar-se als anys 70 al Japó. El cos s’entén com una entitat sensible en una continua relació amb el seu entorn. Aquest cos, aquesta entitat, está condicionada pel que podriem dir, una climatologia corporal.
Un dels fonaments d’aquesta dansa és la relació que l’ésser humà ha tingut al llarg de la història fins a l’actualitat amb la terra, amb la natura i amb l’entorn.
En el treball en el bodywether es podria parlar de  dos tipus d’entrenament:
En un primer lloc , el treball amb els sentits, per tal d’entrenar un cos sensible a les fluctuacions de l’energia i de l’entorn, això seria el treball de l’exterior del cos cap a l’interior. En segon lloc, l’entrenament a l’inrevés, de dins cap a fora, és a dir, des de l’imaginari i la seva capacitat de crear imatges, paisatges, vivències  cap a l’exterior.
D’aquesta manera el cos passa a  convertir-se en un medi. Es podria parlar d’una mena de simbiosi entre el cos i l’entorn en viu.
El filòsof Watsuji Tetsuro, en Antropologia del paisaje, fa  la següent reflexió entorn a la presència del cos :
“La presència del cos seria la carn del cos, però també les seves conexions amb diferents objectes i realitats plurals, un flux d’informacions no només individuals, sinó col.lectives. Tot estaria relacionat en el suposat  moment present sense que hi hagi cap separació entre naturalesa i cultura: el clima, el paisatge, el temps del cos i la vida, l’espacialitat del cos i l’entron, la història, la situació material i simbòlica de l’aquí i l’ara (regionalitat) “